BrainStorms

معادلسازی اصطلاحات غیر فارسی

شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۱۹ ب.ظ

چرا نباید دنبال بود که برای هر واژه ای معادل فارسی آن را ذکر کنیم!!!

closed_book::closed_book::closed_book::closed_book:
شاید جواب دادن به سوال بالا برای ایرانیان متعصب کمی بی ارزش جلوه کند ولی در متن زیر بصورت مستدل دلیل می آوریم که با ادای احترام کامل به زبان زیبای فارسی نباید بی محابا بدنبال ذکر معادل های فارسی آن بگردیم.

دلیل اول:
فرض کنید شما در خانه خودتان موفق به ساختن یا گردآوری ویا تهیه یک شیٔ و یا یک کالا و یا یک... می شوید که تابحال در دنیا کسی موفق به ساختن یا فراهم کردن آن نشده است. مطمئنا شما راضی نخواهید بودکه کسی یاملتی به کالا یا هر مورد تولید شده توسط شما اسمی معادل سازی شده برای خودشان بیاورند.
بطور مثال فرض کنید که شما برای اولین بار موفق به ساختن Keyboard ویا مثلا Mouse شده اید که تا بحال در هیچ جای دنیا نبوده است آیا در آن صورت شما حاضر می شوید در ممالک بیگانه به آن صفحه کلید ویا موشواره بگویند؟؟!
آیا این معادلسازی مصداقی برای سلب حق الناس نیست؟؟

دلیل دوم:
به فرض که شما راضی شده باشید که در ممالک بیگانه به آن تولید ساخت شما صفحه کلید یا مثلا موشواره ویا مثلا کش لقمه (و یا امثالهم) گفته شود. به چه دلیل نباید در دنیا یک کلمه واحد برای یک مورد خاص تعریف شود؟
بطور مثال بیشتر غذاهای کشور های مختلف در سایر کشور ها به نام اصلی شان صدا می شوند وکسی بدنبال واژه سازی منحط و سخیف برای اینگونه کلمات نمی گردد! ( الا فرهنگستان زبان فارسی):stuck_ou

منتظر دلایل بعدی باشید...
[11:36:09 AM]

  • محمد بدیع زادگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی